Time and Date

Thursday, February 12, 2009

Kekuatan Hakiki.

Kekuatan sebenar yg kita miliki bukanlah kekuatan fizikal,intelektual,kekuasaan mahupun harta kekayaan. Kekuatan terbesar kita adalah pertolongan dari Allah.Pertologan dari Allah sgt dipengaruhi mutu keyakinan kita kpd-Nya.Mutu keyakinan biasanya akan melahirkan kekuatan rohani atau dalaman.

Kekuatan rohani pastinya akan menerbitkan akhlak karimah seperti mutu kita bersabar,bersyukur,ikhlas,tawaduk,zuhud dan qanaah.Tidak ada guna jika kita kaya dan berpangkat besar tetapi kita lupa utk bersyukur.Lantaran itu,kemuliaan akhlak bergantung sejauh mana kita mengenal dan dekat dgn Allah S.W.T.

Untuk mencari keredaan Allah,kita harus sentiasa mendekati Allah di mana jua kita berada. Ketika kita bermunajat misalnya,kecilkan diri kita sekecil-kecilnya di hadapan Allah dan besarkan Allah sebesar-besarnya mengikut kemampuan kita.Merasai betapa kerdilnya diri kita pasti akan menuntun jiwa ke lembah tunduk dan patuh padaNya.Tiada kuasa yg mempu menggerakkan apa jua yg kita lihat,rasa dan bau melainkan semuanya dari Allah belaka.


Ketahuilah saudara maraku,rakan rakanku, jika semua manusia bersatu untuk memberikan suatu kebaikkan kepadamu,nescaya mereka tidak dapat melakukannya kecuali dgn suatu yg sudah disuratkan utk mu.Jika semua manusia bersatu untuk memusnahkanmu,nescaya mereka tidak dapat melakukannya kecuali dengan sesuatu yg telah ditetapkan ke atasmu.


Pena telah diangkat dan tinta telah kering.Majulah kita semua ke haluan dan matlamat kita demi masa depan yg gemilang.Tatkala sangkala berbunyi,matahari terbit dari arah barat,manusia bertempiaran lari,tiada guna lagi usaha kita pada ketika itu.Ayuh,mari kita mulakan!

No comments:

Post a Comment