Time and Date

Monday, May 31, 2010


Pakistan Has Launched Muslem Facebook Called "Millatfacebook"

After continually being as a medium for blasphemies and humiliation toward Islam including the prophet Muhammad shalallahu 'alaihi, now young professional from pakistan creats similar site with facebook for moslem which is named as "millatfacebook".

People of Pakistan who held protest against facebook dealing with the prophet muhammad shalallahu 'alaihi sketch contest finally make spin off network site they have dreamed on that can connect 1,6 billion moslem citizen throughout world.

A group consist of six professional on information and technology from Lahore, culture and entertainment capital city of Pakistan, on tuesday launched www. millatfacebook. com for moslem for online interaction and protest towards the blashphemy.

. . That site is created by moslem and dedicated also for moslem.d " good" person from other religion also welcomed to join with it, quote that website for moslem who interested to sign-up. .

That private business appeared after a pakistan court commanded to close facebook up to may,31, as a protest for " everyone day draws muhammad" which was assumed as humiliation and broke the prophet holiness.

'Millatfacebook genuinely is first social network site comes from pakistan. the site is created by moslem and dedicated also for moslem. Any " good" person from other religion also welcomed to join with it, quote that website for moslem who interested to sign-up

This new site finally called as MFB (moslem facebook), meanwhile facebook usually called as FB, the founder said if all the professional worket at MFB offered similar fitur with facebook.

Every members will have 'wall' to make any comments for their friends. this site offering email, photo, video, chatting and discussion space facilities.


Sunday, May 30, 2010

10 Job-Search Mistakes

Although this year's college graduates are facing a tough job market (and the smart ones are facing it now, rather than waiting until after graduation), they have an advantage over other job seekers, according to Andy Chan, vice president of career development at Wake Forest University: they are among the age group most likely to be hired in coming months.

"Organizations are very interested in hiring young people because they have a lot of energy and are willing to do whatever it takes to get the job done," Chan says.

But no matter how well-positioned these young people are, they--and all job seekers--will have a better chance of success if they avoid these common job-hunting mistakes of new college grads:

1. Not being proactive enough
Emily Bennington, the author of "Effective Immediately: How to Fit In, Stand Out, and Move Up at Your First Real Job," says, "This isn't the time to sit back and be casual in your approach. Create a hit list of five to ten target companies, and really utilize your network to locate an 'in' at each."

2. Relying solely on the Internet
In a recent Yahoo! HotJobs poll, 57% of respondents said networking was a factor in landing their current or most recent job. Brad Karsh, president of JobBound, says, "When thousands of candidates are applying to the same jobs online and posting their resume to the same job boards, candidates need to stand out by making connections and networking their way into a company." Job boards are an important tool, but Karsh says new grads also need to focus energy on networking.

3. Not creating wide networks
Career expert Liz Ryan agrees: "Use your parents', grandparents', and friends' networks to help you in your post-graduation job search," she says. "Don't be shy--reach out to any long-ago Scoutmaster, choir director, or babysitting or leaf-raking boss. ... There's no statute of limitations on networking." (Read more Yahoo! HotJobs articles about effective networking.)

4. Not creating customized resumes
Ryan says, "Don't send out any resumes that simply list your courses, the degree you've earned, and your part-time and summer jobs--use this opportunity to make a stronger statement about what you want to do with your adult life." And according to Jay Block, the author of "101 Best Ways to Land a Job in Troubled Times," younger job seekers often haven't thought about what they have to offer an employer (as opposed to what they want to get from one). With this mindset, they create resumes that are "boring biographies" instead of effective marketing tools. (Read more Yahoo! HotJobs articles about crafting better resumes.)

5. Misusing the Internet
Tory Johnson, CEO of Women For Hire and the author of "Fired to Hired," says, "New grads don't use LinkedIn--it's not sexy like Facebook or Twitter. But it's the best resource for getting names and building a professional identity. Don't overlook it."

6. Failing to follow up
Johnson says, "It's not enough to send resumes and pray the phone rings." She cautions that job seekers can't expect a resume to be discovered in that "big black online hole." "Hustle to follow up," she says.

7. Setting expectations too high
Johnson says new graduates too often focus on looking for the perfect job, instead of a first job: "Especially in this economy, the first job should be about finding a position where you'll learn a great deal, you'll be super busy, and you'll be surrounded by lots of people."

8. Appearing unprofessional
Make sure you're ready for employers' scrutiny, says Tim McIntyre, president and CEO of The Executive Search Group. That means you should "sanitize your MySpace page--right now. It will be checked," he says. He notes that many college students will need to change off-color voicemail greetings. Ryan adds, "Don't assume that Facebook's privacy settings will keep your youthful antics away from curious eyes. Rid your profile page of any photos of the 'three Bs' (beer, bongs, and bikinis)."

9. Not taking the job interview seriously
Even when you're applying for an unpaid internship, you need to adhere to common standards of professionalism. McIntyre says those standards include demonstrating you've done your research on the company and dressing appropriately. Block adds that new grads are often unprepared for tough (but standard) interview questions, such as "Where do you see yourself in three years?" and "What are your weaknesses?" (Read more Yahoo! HotJobs articles about effective interview tactics.)

10. Not using the college's career office
"A career office can help [students] identify networking contacts, learn important job-search skills, and significantly improve their resume and cover letter," says Wake Forest University's Chan. Ryan agrees, but adds that this is just a first step. The career office's job is to "to prepare you for your job search, not to conduct it for you," she says. "Use LinkedIn, reach out to everyone you can, and begin researching employers who'd be likely targets for your job-search."

GAS beri Samy seminggu untuk letak jawatan

15 Jamadil Akhir 1431H.

5.38pm: Mugilan mendakwa lagi bahawa masyarakat India tidak lagi menyokong Samy Vellu dan telah beralih kepada pembangkang.

Katanya, GAS akan menganjur petisyen ke seluruh negara untuk memungut 500,000 tandatangan mendesak Samy meletak jawatan, memandangkan dia kini menjadi liabiliti kepada MIC.

"Siapakah yang lebih besar? Pemimpin atau rakyat?” tanya beliau, disambut laungan gemuruh hadirian “Rakyat!”

Becakap kepada media kemudiannya, Mugilan berkata beliau memberi tempoh seminggu kepada Samy untuk berfikir secara mendalam, sama ada mahu meletak jawatan atau sebaliknya.

Mugilan juga berkata, beliau berharap kerajaan akan menimbang memberi jawatan kanan kepada Samy Vellu sekiranya presiden MIC itu melepaskan jawatannya.

5.00pm: Mugilan mengumumkan perhimpunan GAS sebagai berjaya ekoran kehadiran yang ramai dan menyifatkanya sebagai satu petanda desakan supaya Samy meletak jawatan.

Menurutnya, walaupun taktik kotor digunakan oleh "pihak tertentu" untuk menghalang orang ramai daripada menghadiri perhimpunanitu, tetapi GAS masih mampunyai berjaya melaksanakannya.

Program tersebut, tegasnya, telah berjaya untuk mendesak Samy meletak jawatan.

4.57pm: Mugilan mendedahkan bahawa RM5 juta telah dibelanjakan untuk menghalang orang ramai daripada menghadiri perhimpunan GAS. Bas-bas yang membawa penyokong GAS dari Pulau Pinang, Pahang dan tempat-tempat lain telah dihalang. Sekurang-kurangnya seorang pemimpin GAS 'diculik' atau hilang, dakwa Mugilan lagi.

Samy, dakwa Mugilan, akan menumpukan kepada usaha memenangi pemilihan jawatan presiden dan kemudian menggunakan kuasanya untuk menyingkirkan mereka yang dia tidak suka sebelum pemilihan parti berikutan supaya dapat terus menguasai parti.

4.46pm: V Mugilan memberitahu media bahawa beliau tidak ada kena mengena dengan insiden seorang penyokong memukul poster Samy dengan kasut yang berlaku sebelum ini (3.48pm), dan berharap insiden itu tidak akan diperbesar-besarkan kerana ia bukan budaya masyarakat India.

Katanya, lelaki tersebut bertindak demikian kerana merasakan dirinya ditipu berhubung skandal Maika.

Mugilan juga berkata tindakannya mendesak Samy meletak jawatan adalah atas kehendaknya sendiri dan bukan diminta berbuat demikian oleh Umno atau pihak-pihak lain.

4.35pm: Ahli jawatankuasa pusat yang dipecat, G Kumar mengetaui 4,500 hadirin melaungkan sebanyak tiga kali mendesak Samy meletak jawatan.

Dalam ucapannya, Kumar berkata banyak pihak dalam masyarakat India yang mahu Samy meletak jawatan, tetapi beliau enggan tuntuk kepada kehendak mereka.

“V Mugilan bertekad untuk membawa perubahan dalam parti, dan dipecat oleh Samy."

4.47pm: Jumlah hadirin meningkat kepada 4,500 ketika KP Samy, berucap, mendesak kerajaan BN supaya berhenti "melindungi" Samy Vellu atau berdepan dengan risiko hilangan sokongan masyarakat India.

3.48pm: Seorang penyokong GAS memukul poster Samy dengan kasut yang diikat pada hujung kayu penyapu, disambut dengan sorakan hadirin.

Beliau begitu emosional sekali dan terpaksa ditenang dan diminta duduk.

3.45pm: Bekas pemimpin veteran bahagian Petaling Jaya, V Subramaniam, yang lebih dikenali sebagai Baratmaniam, yang berucap kepada hadirin, mengecam Samy berhubung RM9 juta saham Telekom yang sepatutnya diperuntukkan kepada masyarakat India.

Beliau juga turut membangkitkan skandal yang membabitkan syarikat pendidikan MIC, Maju Institute for Education Development (MIED), dan mendakwa mempunyai satu dokumen yang ditandatatangani mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, menjamin bahawa MIED adalah badan untuk masyarakat India dan bukan untuk mana-mana individu.

Berikutan itu, beliau menggesa masyarakat India supaya bersatu untuk memperbaiki keadaan.

3.33pm: Jumlah hadiri kini meningkatkan kepada kira-kira 4,000.

3.18pm: Govindarajoo kemudianya bercakap kepada pihak media selepas menyampaikan ucapanya itu.

Katanya, dalam ucapan tersebut, beliau memohon maaf kepada masyarakat India keana membawa Samy Vellu menyertai MIC.

Beliau juga mendakwa mempunyai bukti yang menunjukkan bagaimana Samy Vellu mengkhianati masyarakat dan negara.

"(Dia melakukan ini) bukan sahaja kepada MIC, tetapi juga MCA serta Umno."

Menurutnya, beliau merupakan orang yang memperkenalkan Samy Vellu kepada MIC, dan kini mahu beliau meletak jawatan.

Govindrajaoo juga menyalahkan Samy Vellu kerana bersikap angkuh dan enggan meletak jawatan selepas kalah dalam pilihan raya umum lalu.

"Kegagalan terbesarnya ialah kalah di (parlimen) Sungai Siput," tambahnya.

3.07pm: Pemimpin veteran MIC, V Govindarajoo menyampaikan ucapan pembukaan di perhimpunan Gerakan Anti-Samy Vellu.

3.00pm: Jumlah hadirin kini meningkat kepada kira-kira 3,500 orang. Ia bermula dengan nyanyian lagu Negaraku dan lagu parti MIC.

2:50pm: Antara pemimpin yang hadir termasuk bekas timbalan ketua Pemuda MIC Mugilan V dan bekas ahli jawatankuasa pusat, G Kumar, serta pemimpin veteran V Govindaraju.

Govindaraju (kiri, tengah) dikatakan pernah menjadi sekutu kuat Samy Vellu dan membantu Samy Vellu menang kali pertama bertanding jawatan presiden.

Sekitar 1,500 orang sudah mula berkumpul di dalam Pusat Konvensyen dan Pamerah Antarabangsa Mines untuk menyertai perhimpunan gerakan anti-presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu.

Sebelum itu, bekas ahli jawatankuasa pusat MIC bekerja KP Samy tiba pada jam 2.17 petang dan meminta mereka yang hadir untuk mengambil tempat.


Kehancuran Manusia - 3 Sebab -

Imam Hasan bin Ali bin Abi Thalib (sa) berkata:
“Kehancuran manusia berada dalam tiga watak: Kesombongan, kerakusan, dan kedengkian.” (Bihârul Anwâr 78, hlm 111)

Sombong (kibr) adalah memandang dirinya lebih dari orang lain. Sifat ini muncul dari sifat ‘Ujub. Bedanya, ‘Ujub adalah bangga diri, memandang dirinya besar tanpa memandang orang lain kecil berada di bawah dirinya. (Jâmi’us Sa’âdât, penghimpun kebahagiaan, jld 1, hlm 344)

Kedua sifat tersebut muncul dari potensi marah (Al-Quwwah Al-Ghadhabiyyah). Yakni akibat dari berlebihan dalam mengaktualisasikan potensi marah.

Rakus (hirsh) adalah keinginan yang berlebihan, tanpa batas, untuk memenuhi kebutuhan-kebutuhan hidupnya yang sifatnya duniawi. Termasuk ke dalam hal yang duniawi: harta, tahta dan wanita. Sifat ini muncul dari potensi syahwat (Al-Quwwah Asy-Syahwiyyah). Yakni berlebihan dalam mengaktualisasikan potensi syahwat. Lawan rakus adalah qanâ’ah (merasa cukup), yakni merasa cukup terhadap apa yang didapatkan dan dimiliki, membatasi kebutuhan-kebutuhan hidupnya, alias hidup sederhana. (Jâmi’us Sa’âdât, jld 2, hlm 100-101)

Dengki (hasad) adalah menginginkan hilangnya kenikmatan Allah swt dari saudaranya sesama muslim, yang kenikmatan itu maslahat baginya. Sifat ini beda dengan sifat ghibthah, yakni menginginkan hal yang sama untuk dirinya tapi tidak menginginkan hilangnya kenikmatan itu dari saudaranya. Sifat dengki muncul dari potensi syahwat, yakni akibat berlebihan dalam mengaktualisasikan potensi syahwat. (Jâmi’us Sa’âdât, jld 2, hlm 192)

Akan lebih bahaya lagi jika sifat dengki itu bersenyawa dengan sifat licik dan gegabah. Dua sisi negatif dari aktualisasi potensi pikir dan potensi marah. Karena, kedengkian itu akan direkayasa oleh kelicikan, yang berakibat pada permusuhan dan perpecahan dalam tubuh umat Islam.

Tiga contoh kehancuran yang diakibatkan oleh tiga sifat tersebut dinyatakan oleh Imam Hasan bin Ali bin Abi Thalib (sa). Beliau berkata:

“Kesombongan menyebaban kehancuran agama, karenanya iblis dilaknat. Kerakusan musuh jiwa, karenanya Adam dikeluarkan dari surga. Kedengkian sumber keburukan, karenanya Qabil membunuh Habil.” (Bihârul Anwâr 78, hlm 111)

Semoga kita dijaga oleh Allah swt dari kehancuran tersebut. Amîn yâ Rabbal ‘alamin..

Saturday, May 22, 2010

O Allah...show me the right path

Sekadar Peringatan...

“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223

“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

...kadang-kadang manusia alpa dengan keindahan sementara...

Semoga Allah memberi hidayah pada kita semua...

Gambar hiasan... bukan nak jual tudung eh =P

Wednesday, May 19, 2010

Tak Dak Tajuk.

Salam to All..
ptg ni cuaca sini mcm mendung saja..aku yg memang agak "laku" kat sini mmg x leh nk dok diam...ada saja kerja@aktiviti yg nk kena selesaikan. biar apa pn benda mendatang,aku kena hadapi dgn cool..dok ada masa sikit nie,aku nk merapu sat.
abg aku akad nikah jumaat nie...Alhamdulillah..aku rasa lega dia nk kawin dah...sbb bila dia dah kawin, aku punya turn la pulak pas ni..hehe..tahniah to my big brother!
bila sebut pasai kawin mmg senang,tapi baru aku tau proses nk kawin tu agak merimaskan aku kot.sbb mcm kena ikut step2...huhu..aku yg jenis nk ringkas2 n simple2 mmg x leh la nk simplekan benda2 mcm ni. adab dan adat bukan wajib,tp bila dah berturun temurun dok ikut...ditambah pula keluarga yg gemar beradat,maka menjadi kemestian utk nk kena follow benda2 tu.....adois.
majlis tertinggi dalam keluarga aku suka la sgt buat mesyuarat tergempar..waima x formal..bila dah bermusyawarah,kritikan dan cadangan melompat2 timbul.....aku suka tang kritikan,sbb kritikan tu akan menghasilakan yg terbaik,kerja pn akan lebih teliti.sbb takut pot pet pot pet dilibas atas batang tubuh.(asal releven aku terima).
konsep yg sama pada mana2 kerajaan di muka bumi, bila ada kerajaan dan pembangkang yg kuat...mmg nk lulus sesuatu usul bukan benda yg mudah.dari sesetengah sudut,aku rasa bukan elok sgt dok hentam saja...kena terima sebulat suara.
kesimpulannya...selamat menerima pasangan idup buat abg ku....=)

Thursday, May 6, 2010

Tuesday, May 4, 2010

Petua untuk kekal bahagia daripada Dr Fadzilah Kamsah

Panduan untuk mereka yg bakal melayari bahtera perkahwinan dan untuk pasangan2 suami isteri untuk kekal bahagia..InsyaAllah..

1. Doa yang berterusan.

2. Patuh ajaran agama.

3. Murah dengan pujian.

4. Murah dengan khidmat.

5. Murah dengan belaian kasih sayang.

6. Murah dengan sentuhan.

7. Mencari kebaikan pasangan.

8. Cari masa berkomunikasi, berbual atau bergurau senda.

9. Cari kebaikan dan pembaikan diri daripada setiap pertengkaran.

10. Menghormati had, sempadan atau hal peribadi pasangan.

11. Menilai diri daripada perspektif pasangan.

12. Berfikiran terbuka – boleh tegur menegur.

13. Berani mengambil risiko emosi – tegur/perubahan/ berpisah sementara.

14. Menilai dan memberi keutamaan dalam kehidupan.

15. Tolak-ansur.

16. Menghormati dan mengambil kira ‘gerak batin’ (intuition) perempuan.

17. Tidak mengejar kebendaan semata-mata.

18. Sedar bahawa perselisihan kadangkala tidak boleh dielakkan.

19. Mengubah diri untuk merangsang perubahan pada pasangan.

20. Sanggup berkorban buat pasangan.

21. Menghormati pasangan.

22. Berasa amat beruntung (dan nyatakan) mendapat pasangan yang ada.

23. Perhubungan seksual yang sihat dan diredai.

24. Menghormati perbezaan dalam diri pasangan.

25. Sentiasa bermaafan sebelum tidur.

26. Sentiasa bersangka baik terhadap masa depan.

27. Meletakkan hak kepada pasangan.

28. Tidak menjadi hamba kepada pasangan.

29. Berubah secara kecil-kecilan untuk meningkatkan kebahagiaan.

30. Mengawal marah. Buat perjanjian.

31. Mencari penyelesaian dalam situasi ‘menang-menang’.

32. Muhasabah hubungan untuk mencari punca masalah.

33. Menghormati sifat semula jadi pasangan.

34. Memahami peranan ‘pasangan’.

35. Hubungan perasaan sesama pasangan.

36. Jangan simpan ketidakpuasan, sedih, marah atau benci dalam hati.

37. Bentuk kod kasih sayang dan anda berdua saja yang tahu.

38. Sengaja merancang untuk membaiki hubungan suami isteri.

39. Tujuh kali puji dan satu teguran.

40. Sebut ‘I love you’ sepanjang masa.

41. Banyakkan bergurau dan bermesra.

42. Sentiasa berterus terang.

43. Beri masa untuk perubahan berlaku – sabar.

44. Elakkan berdebat untuk mencari kebenaran.

45. Elakkan salah pasangan.

46. Cari titik pertemuan.

47. Selesaikan masalah hari ini pada hari ini juga.

48. Lebih banyak memberi daripada menerima.

49. Minta nasihat, pandangan atau maklum balas daripada pasangan.

50. Sentiasa bersemangat – bangun tidur, pergi kerja, balik kerja dan sebagainya.

51. Seimbangkan hubungan dari segi:

(a) Mental, pendidikan dan ilmu

(b) Emosi

(c) Fizikal dan ekonomi

(d) Sosial

(e) Spiritual

52. Jangan berjauhan terlalu lama (kecuali terpaksa).

53. Tidak terlalu mengongkong.

54. Tidak bertindak bersendirian.

55. Memberi peluang untuk berbeza:

(a) Pendapat atau pandangan

(b) Hobi

(c) Kegemaran

(d) Makanan

(e) Cita rasa

(f) Warna pilihan dan pelbagai

56. Humor atau lawak dari semasa ke semasa.

57. Minta bantuan untuk memecahkan kitaran negatif.

58. Berwawasan dan pandang ke depan (tidak terjebak dengan masalah semasa).

59. Tidak meminta yang bukan-bukan.

60. Bentuk undang-undang atau peraturan dalam rumah tangga.

61. Mencari kelainan dan perubahan positif.

62. Elakkan mendera pasangan dengan apa cara sekalipun.

63. Reda, syukur dan tawakal kepada Allah s.w.t.