Time and Date

Tuesday, June 1, 2010

Harga Kangkung Melambung




ala kangkung la kangkung..
Wow,harga kangkung melambung! haha..lawak2..tapi itu lah hakikat zaman sekarang nie. produk asas tani atau primary line bisnes mmg senantiasa meningkat.Tapi aku terkezut bila perbualan aku dgn pemborong sayur ptg tadi membuatkan aku geleng2 kepala.mmg ada beberapa jenis sayuran yg naik turun,tapi bila kangkung yang kebiasaan sekitar RM1 jer sekilo buleh naik mencecah RM4..ermmm...mmg buleh beli ferari kot pengeluar kangkung secara komersial nnti. Dia(pemborong tadi) bgtau aku lagi, peniaga di pasar KB siap buleh gi Mekah dgn jual sayur murah2 jer..tapi aku tak tau la bila peniaga di KT nie mcm nak cepat kaya kot jual harga gila2.


Patut la harga makanan kat sini (KT) mahal..haih. Bualan aku dgn dia tadi terlajak pasal kuasa membeli(Purchasing Power) dikalangan masyarakat komuniti KB dan KT. Aku bgtau dia Tesco di Kelantan kalau weekend boleh cecah atau lebih RM1 juta sehari punya jualan(sumber dari web yg boleh dipercayai),kalau Giant KT (sumber dari Zaidi,Manager Department Giant KT)sekitar RM500K jer..dia mencelah, org KB kaya2 kot..aku angguk2..aku sambung balik...Kuasa membeli di KB di bantu oleh komuniti Selatan Thailand (terutama dari Wilayah Naratiwat,Yala dan Songkla).Aku selalu jugak la jumpa group2 yg fasih berbahasa siam ni dalam Tesco KB..takkan datang utk window shopping jer..sahih2 la nk berborong jugak. kalau tengok depa memberli..perhh..sorang tu kekadang tolak sampai 2 troli!.kemudian daripada itu, cara pembelian di situ jugak sangat la kurang sekali penggunaan Credit Card tuh..maka dengan hal tersebut..banyak lah sekali Cash Flow dalam tu..berbalik pula ke KT,alasan yg selalu dgr bila harga barang mahal di KT (dah basi kot) ialah Kos Pengangkutan. tak abis2 nk bgtau KT tak dak pelabuhan...haru2!

Pada aku secara peribadi kalau harga barang di KT mahal sbb cara membeli masyarakat sini yg tak sepakat(tak perlu explain)(sapa nk tau kena mai sini).kemudian,malasnya masyarakat marhain bertani. Sewa kedai dan Tanah atau properties value yg tinggi.dan cara Pemborong dan Peniaga memonopoli barang yg dijual..
sekian pemerapuan dari aku.

No comments:

Post a Comment