Time and Date

Sunday, August 8, 2010

Jamnapari Ku.

Salam 1Malaysia..

Melepasi July2010 tanpa sebarang entry...al maklum, sibuk dgn kambing. aku punya minat dalam dunia ternakan kira tak boleh dibiarkan gitu shj, geram tgk ex majikan kaya raya jual ternakan waima x pandai menulis n membaca.kena ada terjun ke bidang itu secara lansung.

Hj Razak memerah susu...currently price- RM15/liter.

Selepas jumpa Dr Aziz, aku mula bincang dgn dia mcm mana nak start. pok pek pok pek lah dia menerangkan prospek dan masa depan projek....kemudian daripada itu, aku jumpa Hj Razak...dia berpengalaman luas dlm dunia ni..dah kerja lebih 20 thn dgn Jabatan vaterina katakan. dia ada pengalaman jugak running bisnes livestock import export. tak byk ckp, Hj razak bwk aku ke tapak projek dia..ada 3 blok kandang standard yg cukup lengkap.lepas bincang sekali dgn dia,kata putus aku setuju. Maka di situ bermula aku pilih2 aweks(kambing betina) utk dibeli.



Dr Aziz- Consultant bertauliah.

Jamnapari Cross breed menjadi pilihan aku. dwi-purpose jamna berikan kelebihan. milk and meat.emas putih dan emas merah. belek punya belek aku sambar 10 ekor dulu. cun2 beb. jantan tak perlu lg. pinjam dulu Hj razak punya. sekor jantan boleh serve till 20 ekor aweks.gagah perkasa tol.nnti Hj kena bg minum kopi Jantan sama itu baka yer.
minggu 1 lepas beli aku mula tagging and tatooing awek2 jamna itu. rekod amat penting.nnti terlepas mana2 boleh kenal.kalau diaorg outing pon bila sesat,boleh kenal.


jangan lari,anda telah dikepung!


rekod jgn tak rekod...Hj Razak mmg sibuk sokmo.Gulai kambing dia masak mmg sgt sedap, kasi angkat 2 ibu jari!


Diet buat mereka,pagi makan PKC, ptg makan Napier Taiwan,malam makan angin..hehe. ada nipple drinker dgn blok garam jilat. level ketinggian banglo diaorg pon ok. biosecurity ada la sikit.security team pon ada..2 ekor..bahaya kalu x kenal. mau kena hambat sekampong.
2nd week, pegi timbang..mau usha perubahan berat..mana yg prograsif aku mau simpan.
vaccine n vitamin diberi sekali.


tatoooo...AS01-AS20--Annas Shamsudin.


Jgn Minum Jus Mate5 ok...


kebetulan last week jumpa Prof Che lah, dia rekomen kawan dia nak jual jamna cross..tak byk cakap pegi la usha2..mak cik fatimah nama member dia tu. SUK kerajaan negeri. umah banglo 2 tingkat. volvo dgn mercz elok ja parking dpn umah. mmg dlm hati aku mesti harga tak leh blah mcik timah ni nak bagi. lepas tgk2 belek2 sembang2..aku minta masa 2 hari. balik tu aku mula buat calculation guna calculator..
lastly,call penasihat. dia ckp ok. maka wujudlah tambahan 10 jamna cross.
kadar kelahiran 1.5 with in 1 year. 80% possible beranak.twin or triple is better.
just wait and see..if this project make big profit margin.. aku teruskan dgn integrated farming with oil palm estate pulak. sekian. wslm .
selamat berpuasa. =)

No comments:

Post a Comment